Ik ben een nieuwlander en daar ben ik trots op


Het is voor een relatief nieuwe stad een grote opgave om haar sterke punten voor het voetlicht te krijgen. Het is ook niet niks om vers polderland te laten opboksen tegen steden die honderden jaren oud zijn. En dat moeten we misschien ook niet willen.

Uitgaan van je eigen identiteit
Iedereen die in in Almere leeft, woont, werkt of een bedrijf heeft draagt op een of andere manier bij aan het imago wat mensen buiten het nieuwe land hebben. Dat gebeurt eigenlijk vanzelf. Daar is niet echt een campagne voor nodig. Het besef komt langzaam dat Almere echt kan uitgaan van haar eigen kracht: vanwege haar geografische ligging, de welhaast onbegrensde mogelijkheden en, dat kunnen we niet onder de grasmat schuiven, dankzij het feit dat dit allemaal onder de economische rook van de randstad kan gebeuren. We hoeven niet te verbloemen dat het in Almere en Flevoland gewoon erg fijn wonen is. In groenrijke steden op een steenworp van Amsterdam, Utrecht, Amersfoort en Zwolle. Dat beeld is sterk genoeg, zo blijkt uit allerlei woongenot- en consumenten-onderzoeken. Het creëren van een identiteit voor onze stad doen we dus al jaren. Het scheppen van een sterk imago is een kwestie van wat langere adem.

Rotterdam durft
Rotterdam heeft de slogan ‘Rotterdam durft’. Dat is sterk omdat Rotterdam nu eenmaal een historie van lef en durf heeft. Rotterdam is qua begrip al gevuld met de nodige waarden en betekenissen: havenstad, werkstad. De steden in Flevoland missen dat historisch perpectief, maar tijd brengt raad. Over honderd jaar verwondert men zich over de spagaat van dit moment. Dan is onze stad en provincie veranderd in een groots opgezette deelgemeente van de Randstad die West-Holland heet in een land met de naam West-Europa.

Almere is een heerlijke puber
Voor nu betekent dat voornamelijk geduld. Laat de stad nog maar wat puberen. Een puber zal wat vaker op zijn gezicht gaan. Dat hoort erbij. Er zullen best nog wel wat projecten mislukken. Maar van experimenteren leer je. En wat men in de tussentijd kan doen? Simpel, de steden en dorpen in Flevoland evenwichtig laten doorgroeien. Kijk naar alle aspecten te kijken die een stad als Almere groots(tedelijk) maken. Naar de aantrekkelijkheid, cultuur, natuur, wonen, ruimte, water, onderwijs, e.d. Gaan dus voor een hoge kwaliteit. En door ambities te blijven realiseren. Niet te verbloemen wat het nieuwe land is en gaat worden. En onderwijl kunnen er partnerships ontstaan in de wijde regio, met ondernemers, culturele instellingen en gepassioneerde bewoners om eens na te denken hoe we die puber in de komende 10 jaar volwassen kunnen laten worden. En daar hoort ook loslaten bij. Voor veel Almeerders en Flevolanders is deze stad eigenlijk een doodnormale woonplek. Geen groter compliment, want het experiment had ook verkeerd kunnen lopen. Vergelijk dat eens met de ooit als groenste wijk van de toekomst bedachte ‘Bijlmermeer’. Kijk je naar het ‘gewone’ Almere, dan onstaat daar een klein wonder. Haar groei gaat met een ambitie en snelheid dat in Europa geen weerga kent. Veel buitenlanders zijn vol lof over het experiment Flevoland. New towns op Nieuwland. Fantastisch toch?
Het is goed om daar nuchter over te blijven communiceren. In de polder gaan we gewoon aan de slag. En daar is veel voor te zeggen. Dus het lijkt me tijd dat de Almeerse slogan ‘het kan in Almere’ opgevolgd kan worden door ‘Het gebeurt in Almere!’. Wie belt deze slogan nog even door naar Annemarie Jorritsma?


Marcel Kolder Newlander van beroep

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s