Minorisering op het voortgezet speciaal onderwijs


Ik ben boos. Namens mijn dochter. Ze mag namelijk niet meer mee op schoolkamp. De school kan haar niet begeleiden. Ze is de enige in een rolstoel in een klas van 12 kinderen. Er is onvoldoende personeel.

Wekenlang verheugde Mayim zich op dat kamp. Wij ook. Elke dag is het voorpret. Snurkt de juf? Bij welke klasgenote mag ze slapen? De normale spanning van het avontuur. Van je ouders weg. Of toch liever niet. Het hoort van het proces van loslaten. Het hoort bij puber zijn. Het hoort bij een dertienjarige.

En dan word je als ouder een paar weken van te voren geconfronteerd dat ook de wereld van het speciaal onderwijs zijn exclusiviteit kent. Je kind begeleiden is eigenlijk wel lastig. Want het kamp is niet erg toegankelijk.

‘Sorry. Je zit in een rolstoel en je bent de enige lichamelijke gehandicapte op school. Op school hebben we hier niet meer de mogelijkheden toe.’

Dat is hard. Even hard als het feit dat ze niet met haar klas mag gymmen. Want de gymjuf van het VSO kan Mayim er niet bij hebben. Teveel amokmakertjes in haar klas. Al maanden gaat ze nu twee middagen met twee verschillende buschauffeurs naar een andere school voor rolstoelgym. Terwijl ze zo graag met haar eigen klasgenoten gymt.
Dat is hard. Even hard als het feit dat we horen dat Mayim al tijden niet meer in de statafel wordt gezet op school. Geen tijd. Geen assistentie meer. De statafel, een werktafel waarachter je als rolstoelgehandicapte kan staan, is voor Mayim nodig tegen vergroeiingen en helpt haar spastische spieren te stretchen. Het hoort bij haar therapie. Terwijl ze er zo graag in staat.
Dat is hard. Even hard als ze thuis moet zitten als de lift in de school niet gerepareerd wordt. Alleen omdat de liftbouwer ruzie heeft met de gemeente vanwege een onbetaalde factuur. Terwijl ze zo graag naar school gaat.

Normaal ben ik niet zo snel gebelgd in een blog. Dat heeft niet zoveel zin. En zeker niet naar de directie van een school waar je dochter op zit. En vooral niet op de baas van een school waar er maar eentje van is in Almere. Wordt je boos en pakt het verkeerd uit, dan kun je niet zomaar van school wisselen. Kun je naar een andere stad verhuizen.
Ik ben nu wel verontwaardigd. Misschien niet op die directeur persoonlijk. Maar wel ontstemd over de politieke besluitvorming, boos op de banale bezuinigingsdrift. In Nederland worden kwetsbare kinderen nu door de recente bezuinigingen buitengesloten. Geminoriseerd. Een nieuwe vorm van apartheid.
Het is in en in triest dat onze dochter geen adequate begeleiding meer kan krijgen. Het is triest dat creatief samen met de ouders problemen oplossen niet meer tot de mogelijkheden behoort. Dat je kind gewoon thuis kan blijven. Dat een kwetsbaar kind gewoon uitgesloten wordt van haar eigen klas.

‘Sorry, die rolstoel hè. Daarmee ben je de enige op school. En daar kunnen we niet meer mee omgaan.’

Nabrander: Vandaag, woensdag 4 april hebben we een stevig en goed gesprek gevoerd met de directie. Mayim gaat mee op kamp. Al moet de directeur er persoonlijk drie dagen lang als persoonlijke begeleider naast de electrische rolstoel lopen. Erkende dat hij een mentaliteitveranderingproces bij zijn medewerkers moet starten. Creatief meedenken, ouders op tijd betrekken, handen uit de mouwen, andere oplossingen bedenken. De start is gemaakt. Met ons PGB-budget begeleiding kan de PGB-hulp gelukkig een hele dag mee naar zwembad en bowlen. Wij helpen de eerste en laatste dag bij het uit- en inpakken. En de kinderen van haar klas staan gereed om de rolstoel te duwen. We komen er wel uit.

22 gedachtes over “Minorisering op het voortgezet speciaal onderwijs

  1. Beste Marcel,
    Goed dat het uiteindelijk opgelost is. Compliment voor de directeur. Niet alles is een geldkwestie. Dit is ook een zaak van wilskracht, creativiteit en moraliteit. Ik durf dat te zeggen op basis van ervaringen en acties uit het verleden.
    Als je uitgaat van het kind kan er veel, heel veel.
    Fijn kamp toegewenst voor Mayim.
    Eerder dit jaar hadden we een probleem met hekken en met een leuning op deze school. Volgens mij ook absoluut geen zaak van de gemeente, maar heb het toch maar opgelost.

  2. Veel mensen reageren op het praktische probleem en de kosten. Een aantal ook op het morele aspect. Wat ik er nog aan wil toevoegen is: het gaat over de dieperliggende waarden van de school. Geen school die zegt dat ze kinderen met een handicap wil toerusten tot volwaardig meedoen aan de samenleving, kan zich permitteren om in het eigen onderwijs sommige kinderen van de groepsactiviteiten uit te sluiten. Praktische bezwaren of niet. In een school met een goede pedagogische grondhouding hoort elk kind er, allemaal verschillend, evenveel bij en verzin je gewoon geen activiteiten waaraan niet iedereen kan meedoen. De bejegening van je dochter is zo waarden-loos! Ik hoop dat je er in slaagt morgen tot een voor je dochter passend oplossing te komen. Maar ik hoop vooral dat je er in zult slagen deze pedagogische grondhouding morgen ter sprake te brengen. Want ik ben bang dat dit geen incident is en dat alle kinderen op de school – en dus ook de meeste leraren – last hebben van dit type pedagogische vervreemding.

  3. Helaas een herkenbare situatie. Zijn de (wan)beleidsmakers volkomen blind, of weten ze het in hun hart wel, maar zitten ze glashard en gewetenloos de feiten te verdraaien? Ik denk het laatste.
    Toch kan het wel, lichamelijk gehandicapt en naar een ‘normale’ school. Maar daar is bovenal een enorme mentaliteitsverandering en kleinere klassen voor nodig, en beiden zitten er niet in.
    Ik ben rolstoeler sinds 60-er jaren (opa vertelt.. ik ben nu 59;-) en ging naar ‘normale’ scholen. Een vriendje haalde me op en duwde me met de rolstoel naar school in ons kleine dorp. Leerkrachten hadden extra aandacht voor me. Schoolreisjes kon niet, maar dat werd door de school op andere manier gecompenseerd. De sfeer was warmer, bereidwilliger.

  4. wat herkenbaar, onze zoon 16 jaar en meervoudiggehandicapt ook in rolstoel kan ook niet mee naar uitstapjes, moet ook thuisblijven en dat doet PIJN ! Er is te weinig begeleiding te weinig geld , ze mogen niet tillen e.d. Onze kinderen die het al zo moeilijk hebben worden hier de dupe van en dat is idd heel hard.

  5. Jee zeg. Niet te geloven dat ze dan nog met plezier op schoolkamp gaan en als ze willen bezuinigen dan ga je niet op kamp. Ga op schoolreisje en dan een waar iedereen mee kan. Bij mijn dochter gaan ze niet op kamp ivm de kosten. Wat ik ook niet begrijp is het feit dat je dochter niet naar school kan en de leerplicht dan. Dit is een tekortkoming van school en ik weet niet wat de onderwijsinspectie hier van zal vinden. Ik leef met je mee. Zit je kind in een rolstoel en dan loop je tegen die knullige dingen aan. Het blijft vechten om mee te tellen. Ook om te gymen en de transfer momenten om je kind toch iets soepel te houden en contracturen te voorkomen. Hadden ze dit niet van tevoren kunnen bedenken toen ze op school kwam. Succes met alles.

  6. Ik wordt echt boos als ik zo’n bericht lees! Dit is niet eerlijk ten opzicht van Mayim. Ik hoop dat jullie tot een oplossing komen.

  7. Wat ontzettend vervelend voor Mayim. Wat een pech.
    Is er echt niet nog een PGB pot voor extra begeleiding denk ik dan? Zal wel niet helaas. Of kan een van jullie mee?
    Tja, zoeken naar mogelijkheden of is de strijd al helemaal uit gestreden. Succes in ieder geval.

  8. Dit is hard, inderdaad.
    Maar ook onbegrijpelijk:

    1. de bezuinigingen op passend onderwijs gaan pas in op 1-8-2013!
    Wat is er voor de school nu op eens veranderd?

    2. de kosten voor begeleiding komen uit het PGB speciaal voor het (V)SO!
    Hoe zit het met die pot in REC Flevoland? Is die al leeg?

    3, is er onderzocht of er nog andere mogelijkheden zijn om de begeleidingskosten te dekken?
    Kan de gemeente hier in meedenken? Er ligt namelijk een plicht om gehandicapten te ondersteunen, zodat ze kunnen participeren in de maatschappij. Creatief en out off the box denken!

    • We zullen dit a.s. woensdag meenemen in het gesprek met de directeur van Mayim’s school. Dank je wel. Verder had deze school geen leerling in een rolstoel voorheen. Dus wellicht is het onkunde inplaats van onmacht.

      • Na een dag verbluft en boos verontwaardigd te zijn geweest kom ik op de volgende vragen uit.
        Ik weet niet of er al zoiets bestaat, ik ben nieuw op dit gebied, maar is er al een online platform voor het vinden van (vrijwillige) ondersteuners?
        Anders zou dat een toegevoegde waarde kunnen heben bij het vinden van een oplossing?

  9. Dit is echt belachelijk! En ik kan me zo goed voorstellen hoe je je voelt. Het is toch gewoon niet te geloven hoe ver ze tegenwoordig gaan met de bezuinigingen.. Ik hoop van harte dat jullie nog iets geregeld krijgen met de school zodat Mayim toch mee kan met kamp 😉

  10. Dit is inderdaad heel hard, zit het met kippenvel te lezen. Het is bizar om te lezen dat kinderen in een rolstoel worden buitengesloten. Ze zijn toch ook kinderen? oke ze zitten in een rolstoel maar toch!
    Vreselijk dit

  11. Het is gewoon grof om jou toch te laten betalen, vantevoren, terwijl de school wist van de beperkingen. Communicatie? Laat me niet lachen. Maar het word nog triester als je ziet hoeveel geld scholen “laten liggen”, eigenlijk ook gedacht bij dit soort situaties. Maar het is allemaal teveel teveel om er een mouw aan te passen, teveel om even uit te zoeken of er geen mogelijkheid is, niets van dit alles. Grof en onbegrijpelijk.

  12. Boosheid en woede zijn soms nodig om de energie te vinden en te behouden voor de harde strijd die we nog gezamenlijk moeten voeren om ervoor te zorgen dat iedereen er bij hoort in deze samenleving. Dat uitsluiting onmenselijk is maak je in deze blog haarfijn duidelijk. De oplossing ligt bij ons allemaal. We kunnen deze ontwikkelingen enkel stoppen door elkaar te vinden en te zeggen dat we zo gewoon niet met elkaar willen leven. Crisis of geen crisis! De verantwoordelijke overheid (zowel landelijk als lokaal) zou zich de ogen uit de kop moeten schamen dat ze dit mogelijk laten zijn en sterker: zich afwenden en ogen sluiten. Zodat ze straks kunnen zeggen dat ze van niets wisten …

  13. Ken je BOSK (bosk.nl)? Vast wel. Ik zal ze attenderen op je mooie boze blog. BOSK komt binnenkort met een brochure over de gevolgen van ‘passend’ onderwjis. Basic informatie voor ouders. Omdat ik de brochure heb geschreven, weet ik nu ook iets van het schandalige politieke gesol met kinderen zoals jouw dochter. Zet ‘m op, blijf boos. En blijf bloggen.

    • Ja, al jaren lid van de BOSK. Peter ken ik persoonlijk. Ik zie hem nu formeel in verband met dit soort zaken. We overleggen in een soort schaduwgroep bestaande uit heel veel partijen hoe om te gaan met al deze bezuinigingen.

  14. Die hele bezuinigingsdrift wordt door Mark R misbruikt om eindelijk eens af te komen van al die uitgaven die hem een doorn in het oog zijn. Helaas horen daar extra uitgaven voor de zwakkeren in de samenleving bij. Volgens Mark R is dat niet een probleem van de overheid maar een probleem van de zwakkere zelf. Dus ook zelf opdraaien voor de kosten en oplossingen. De VVD ten voeten uit. Het recht van de sterksten en het recht van de rijksten.

    • Voor een deel waar. Mark Rutte heeft gelogen over het behoud van het PGB. Dat verdwijnt. Maar een aantal dingen gelukkig nog niet. Afwachten wat het Catshuisoverleg voor ons in petto heeft. Ik houd mijn hart vast. En de staatssecretaris moet nog met een nieuw plan komen. Ik hoop dat Marlies Veldhuizen van Zanten met een goed alternatief plan komt voor de zorg rondom kinderen als Mayim. Want ik zie de toekomst voor onze dochter erg somber in. Dan is een weekje kamp missen niet het meest trieste, maar dan mist ze deelname aan de samenleving. Kan ze de rest van haar leven achter de Geraniums.

  15. Als je iets organiseert voor een klas of school, dan zorg je dat iedereen mee kan doen. Kan de lokatie niet, dan zoek je als school toch een andere locatie op zodat wel iedereen mee kan. Het is toch een klasse-uitje, en niet een buitenstaanders-activiteit. Kies voor een locatie die rolstoel-vriendelijk is als je van te voren weet dat er deelnemers zijn die in een rolstoel zitten. Logisch toch, anders moet je niet in de organisatie zitten. Erg lullig voor je dochter.
    Snap best met de krappe budgetten en misschien te weinig vrijwilligers dat je iets niet altijd helemaal rond krijgt, maar je kan dit toch ook eerst overleggen met de klas en met de ouders. Misschien dat een ouder of vriend(in) de zorg op zich kan nemen. Je hebt het recht om boos te zijn. Dat is gezond, als ouder kom je op voor je kind. Net zoals velen boos zijn op het overheid’s wanbeleid dat nu gevoerd wordt. Iedereen weet alles altijd beter. In theorie weten ze het mooi te verkopen, maar in de praktijk krijgen ze het niet voor elkaar. Om eerlijk te zijn denk ik dat geen enkele partij het voor elkaar kan krijgen. Leve de democratie. Maar er zijn teveel meningen, normen en waarden, binnen ons stelsel, er zijn te veel regels en uitzonderingen, en we leven erg bureaucratisch.
    Er is altijd wel een bevoordeelde en een benadeelde. De kunst is om dat in balans terug te brengen. In de praktijk is het van, jij helpt mij en ik help jou. In het Catshuis verschuiven ze met een miljard alsof het niets is. Dan nog maar niet te spreken over de zorg. Maar daar ga in niet verder op in, dan is het geen reactie meer maar een blog op een blog. Je hebt je punt gezet en ik hoop dat je met dit mooie weer nog iets leuks samen met je dochter kunt doen.
    En…
    Ik zou de rekening van het uitje indienen als declaratie bij de school, omdat je dochter ook recht had op een uitje ! Maar dat ben ik 😉

  16. Reblogged this on marritanne and commented:
    Op papier wordt het zo leuk gebracht.. “Meedoen” en kinderen met een beperking in gewoon onderwijs mee laten draaien.. Maar dan: er is geen extra begeleiding, de nodige aanpassingen zijn er niet en een kind wordt gewoon keihard in de kou gezet. Reden: “Ja sorry, je zit in een rolstoel”

  17. Ik kan me je boosheid helemaal voorstellen. Ik word hier zo moedeloos van. Men gedraagt zich alsof ze met hun rug tegen de muur staan. Maar staan ze dat ook echt? Of vinden ze die muur wel handig?

Geef een reactie

