Hoe Humberto Tan Mayims verjaardagsfeestje kantelde


SONY DSC

Mainstreet trad privé op voor Mayim

Mijn vorige blog ging over de mislukte verjaardag van onze lieve dochter Mayim. De boodschap van mijn blog ging over eenzaamheid en hoe moeilijk het is om als persoon met een ernstige handicap een vriendenkring op te bouwen. Het werd een mediahype (waar we met volle teugen van genoten). Op Kanteldenker.nl werd het 22.994 keer gelezen in 24 uur (mooi hè, die statistieken).

Mijn vorige blog: https://kanteldenker.wordpress.com/2016/02/21/eenzaam-beperkt-en-toch-gelukkig/

Na plaatsing belde Eline van het katern Vrouw van de Telegraaf mij op of zij de blog mocht herplaatsen. Ik had er geen probleem mee. In een paar uur werd het een trending topic. Die middag werd ik door RTL nieuws verwittigd dat er vele tienduizenden hartverwarmende reacties waren binnengestroomd voor Mayim op allerlei mediakanalen. We wisten toen nog van niets.

Eva Jinek, Radio Een en Humberto Tan belden me op of ik diezelfde avond met Mayim naar de uitzending kon komen. Bij Jinek schudde ons gezin volmondig NEE. Tan verleidde ons met een optreden van B-Brave, een verwendag in het Dolfinarium en een nieuw verjaardagsfeest bij de Telegraaf in het Krantencafé. Ik kon dit niet weigeren, ook een paar interviews voor de radio niet. Mijn vrouw Michelle schudde bij het horen van de naam Humberto van ‘Ja-doen’, want ze vindt hem een schatje (sorry Michelle). Bij RTL late night schoof onze zoon ook aan tafel. Resultaat die avond: Honderden facebookvrienden voor onze dochter erbij (en een paar die de week daarna op visite kwamen).

De volgende ochtend arriveerde een postzak vol met verjaardagskaarten en lange brieven voor Mayim, en tot de dag van vandaag komen er nog van overal (Suriname, Dubai en Marokko) brieven en kaarten. En veel kleine en soms grote kadoos voor Mayim: Een nachtje bij de Nachtwacht in het Rijksmuseum, vier rolstoelplekken bij Ajax-Utrecht, een weekje naar Portugal in een rolstoelgeschikte vakantiewoning.

99 procent van de brieven waren hartverwarmend, een paar blijven hangen (de lelijke reacties van een paar idioten laat ik voor het gemak even weg). De reactie van de jongen die op zijn 18de jaar door een motorongeluk al zijn vrienden is kwijtgeraakt (hij is nu 24) bijvoorbeeld en dat meisje dat steeds minder vriendinnen overhoudt (vanwege haar spierziekte), omdat ze vaak moe is, en haar vriendinnen dat lastig vinden omdat dan niet met haar uit kunnen gaan. Of die van een meisje die in een instelling zit en nooit meer bezoek ontvangt en liever dood wilt (we hebben nu leuk contact met haar en het komt goed).

Dat soort dingen. Daarom schreef ik dat blog. Eentje met een onderliggende boodschap. Kijk eens wat vaker in je buurt of straat. Herken je eenzaamheid? Je kunt er echt wat aan doen. Lukt het niet, dan kun je altijd nog Humberto Tan bellen. Ik heb nu zijn nummer.

Link Uitzending RTL late night: Humberto Tan

http://www.rtlnieuws.nl/boulevard/entertainment/video-b-brave-geeft-gehandicapte-mayim-unieke-verjaardag

Link Feest Vrouw:

https://vrouw.nl/reportages/30150/vader_van_mayim_over_verjaardagsfeestje_van_haar_glimlach_word_ik_helemaal_blij

5 Comments

  1. Hoi,
    Mooie blog weer en ook hier weer de spijker op zijn kop.
    Ik zoom even in op het begrip ‘kantelen’, want ik had hierover onlangs een goede discussie over met een prominent iemand in een andere context …

    Wat verstaan we nu letterlijk onder het woord kantelen en wanneer kun je dit woord in de echte betekenis daarvan inzetten? Ik vergelijk bijvoorbeeld het woord ‘kantelen’ met bijvoorbeeld ‘omdenken’. De verjaardag van Mayim is hier ook een goed voorbeeld, die verkeerd startte (heel ongelukkig), maar door een toelichting, andere mensen in beweging bracht. Oftewel de teleurstelling werd een uitdaging, vervolgens een kans en tot een reuze feest met alles en nog wat erop aan. Helemaal top!

    In mijn discussie vorige week spraken we dus over de misbruik van het woord ‘kantelen’, eigenlijk in de zin van ‘wij zullen dat wel eens gaan veranderen ..’ Dan komt dat niet alleen arrogant over, maar zet mensen op een verkeerde been in die zin dan je een woord gebruikt met de verwachting dat alles waar je het niet mee eens bent, maar kunt veranderen onder de noemer kantelen.
    De vraag is dus nu: wat de echte betekenis is van het woord kantelen in de maatschappelijk vorm.

    Kun je mij nog volgen, grote Kantelaar? en volgens mij ook de bedenker van ..

    p.s. deze vraag speelt in het verlengde van de wens tot een goede ontologie in de communicatie, oftewel de betekenisgeving van bepaalde woorden.

    • Beste Jenny, toen ik mezelf in 2004 als Kanteldenker introduceerde doelde ik op de kunst van het lateraal denken met een twist. Proberen (in een continuerend proces) van perspectief te veranderen, met als doel nieuwe inzichten te krijgen, daarmee plaatsen in te richten (of het nu privé, in je organisatie of politiek is) waar je met elkaar kan nadenken over wat echt belangrijker is. Systeem of mens, geld of andere waarden. Het vinden van oplossingsrichtingen die niet in de lijn van de verwachting liggen, omdat hier niet de echte kanteling in te vinden is. Dat was toen. En nu nog steeds wel een beetje.

Geef een reactie

