Onder druk van de zilveren griffels en gouden graffels



We verlangen naar standbeelden, prijzen, reputaties. Zilveren inktpotten, kristalprijzen, griffels en graffels. Op mijn zakelijke tijdlijn vliegen ze om de oren. Prijs voor dit, oorkonde voor dat. Maar we beseffen niet dat het allemaal illusies zijn om werknemers gemotiveerd te houden om te blijven rennen in de ratrace van beter naar nog beter. De snelkookpan die mensen wil gaar stomen in ‘no time’. Terwijl langzaam sudderen veel beter is. Bedrog als het ware. Opgeplakte borstklopperijsystematiek vanuit een Angelsaksisch paradigma. Tegelijkertijd ervaar ik het nieuwe en onbekende. Veel leiders missen de waarden achter de gedrevenheid van mensen. Waarom is er steeds die behoefte aan extrinsiek opgelegde motivatie bij de bovenbazen en onderbazen naar hun medewerkers? Het is ons lot om een oneindig aantal rollen te spelen, maar die rollen zitten niet in zilver of goud, een prijs of de medewerker van de maand zijn. Het zou jammer zijn dat we dat pas ontdekken aan het eind van onze loopbaan. Dat mensen het werk niet doen voor een gouden griffel, maar voor iets heel anders. Voor jezelf namelijk. Tijd voor een kanteling. Weten wat je mensen echt drijft is de sleutel tot een nieuwe werkelijkheid en fijn samenwerken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s