Mijn ‘slechte’ eetgedrag als drijfveer voor een nieuw belevingspark?


Serials
Sinds ik een zoon heb die gezonder eet dan ik, ben ik steeds bewuster bezig met voeding en gezondheid. Er is een soort foodbattle in de keuken ontstaan, vooral tijdens het ontbijt. Hij ziet er uit als een Adonis (net eenentwintig), ik een vijftiger met teveel kilo’s rond het vliedend middelpunt. Hij schudt allerlei (te duur) superfood in een bakje kwark en ik eet een biologische bruine boterham met een plakje biologische kaas. Daarop natuurlijk wat tomaten, kruiden en een slaatje bla.

Foodaholic

Als liefhebber van suberb, voortreffelijk eten (een volle en verre neef kreeg in de jaren negentig al een tweede Michelinster, dus het zit in de genen), en liefhebber van vooral slowfood (lang en lui genieten) waren we als gezin vaak te vinden in steden waar eten en kunst hogere vormen van expressie kregen. Met Italië als voornaamste gastland. Al je zintuigen komen dan in beweging. Kunst en voedsel hebben sinds vele eeuwen iets met elkaar. En als je naar alle kunstwerken over voedsel kijkt (vaak stillevens) zie je precies wat men at in die tijd en dat waren geen cornflakes bij het ontbijt.

Belevingspark CitySenses

Over een paar jaar komt er, als het aan initiatiefneemster en kunstenares Mira Ticheler en mij ligt, een belevingslandschap en ‘doe-museum’ in Flevoland, waar op innovatieve wijze beeldende kunst, voedsel en gezondheid worden gekoppeld aan je zintuigen. En op zo een manier dat je leert bewustere keuzes te maken voor je gezondheid. We gaan onze bezoekers uitdagen, verleiden en in beweging krijgen.

Een appel of een Big Mac

Door tegenstrijdige informatie over voedsel, gezondheid en levensstijl ontstaat er keuzestress. Wat is nu verstandig? Superfood of een bruine boterham. CitySenses wil het hele verhaal laten zien, zodat er een bewuste keuze wordt gemaakt tussen een appel en een lekkere Big Mac.

Via je zintuigen weer in verbinding met je natuur

Nergens op de wereld is er straks zo een plek waar expliciet aandacht wordt gegeven aan de rol van onze zintuigen en keuzes die we maken dan in het belevingspark CitySenses. Je ziet de menselijke invloed op de ecologie en je gaat samen met andere bezoekers oplossingsrichtingen vinden voor de universele vraagstukken die voor ons liggen: Over verantwoorde voedselconsumptie en voedselproductie. Het gaat over waarnemen, de feiten ontdekken en de verleiding begrijpen. Door kunst te combineren met wetenschap en spel, maken we de drempel voor gezond eten voor iedereen laag. Uiteraard hoop ik vooral ook, als verborgen agenda, dat mijn eigen gezondheid ook stappen de goede richting gaat maken.
Wil je meer weten of meewerken (gratuit in de eerste tijd) aan dit project. Neem dan met ons contact op. Met mij kan dat via info@kanteldenker.nl
Er is ook een website: http://www.citysenses.nl

#voedsel #gezondheid #museum #kunst

Geef een reactie

