Je mobiel een paar maanden oud, koop toch een nieuwe!


Met Vodafone NEXT kun je al na 4 maanden wisselen van telefoon. Handig wanneer je gewoon de allernieuwste smartphone wilt hebben. 

Deze Vodafone reclame hoorde ik net op de radio. Het is tekenend dat marketeers nog steeds jongeren willen verleiden en hiermee overconsumptie bevorderen. Eigenlijk door ze te vertellen dat hun 1-jaar oude mobiel al te oud is. 
Dit soort bedrijven maakt zich mede schuldig aan verspilling van fossiele grondstoffen, energie en CO2. Tevens voeden ze jongeren niet op met het idee zorgvuldig met grondstoffen en geld om te gaan. Meer jongeren dan ooit hebben schulden, meer jongeren dan ooit worden op deze manier bewust ontevreden gemaakt met duurzaam bezit. 

De gemiddelde leeftijd van mijn telefoon is 5 jaar. En ik ben niet minder populair of mobiel. Dat vertel ik mijn kinderen. En dat zouden veel ouders kunnen doen (als ze het al niet doen). Het verspillingsverhaal dat Vodafone tussen de oren van mijn kinderen duwt is niet meer van deze tijd en schandalig.

3 Comments

Geef een reactie

